Pilates / Hvorfor Pilates?

Hvorfor Pilates?

Pilates er en skånsom træningsform, som blandt andet kan genoprette din muskelbalance og hjælpe med at lindre eventuelle smerter. Pilates styrker din kropsbevidsthed og forbedrer din kropsholdning gennem bevægelser, der giver dig en stærk og smidig krop.

Pilates er muskeltræning

Når du træner Pilates, arbejder du med de små stabiliserende muskler omkring leddene. Det sker ved, at du aktiverer dine mave- og rygmuskler (muskelkorsettet) og samtidig udfører koordinerende øvelser med dine arme og ben.

Når du træner Pilates, træner du også din muskeludholdenhed, smidighed og vejrtrækning. Men Pilates handler ikke kun om smidighed i form af smidige muskler. Det er en skånsom og kontrolleret form for muskeltræning, som derfor er gavnlig for blandt andre personer med rygproblemer.

Hvis du f.eks. har nedsat stabilitet i ryggen i et eller flere led, kan det medføre, at nogle muskler bliver slappe og andre overspændte.
Når du bliver opmærksom på, hvor din muskulatur er spændt eller slap, kan du målrette træningen til netop det område på kroppen.

Pilates afhjælper ikke alle problemer i ryggen, men da mange rygproblemer skyldes for svage / stramme muskler eller forkert brug af musklerne, kan muskeltræning, herunder Pilates, i mange tilfælde reducere eller helt fjerne disse.

Pilates fordele:
• Foregår i et behersket tempo med fokus på kropsbevidsthed.
• Fokus på kvalitet frem for kvantitet i øvelserne, max. 5-8 gentagelser i hver øvelse.
• Fokus på vejrtrækningen, så man bliver bevidst om at trække vejret dybere og bedre.
• Aktiverer de dybe muskler helt inde omkring rygsøjlen, hvilket stabiliserer ryggen.
• Styrker de ydre muskler, hvilket giver yderligere stabilitet og toner midterpartiet.
• Smidiggør musklerne og øger bevægeligheden omkring hofter og lænd.
• Du får trænet din tålmodighed, da de fleste måtteøvelser omfatter statisk eller langsom muskeltræning i et stille og roligt tempo.

Pilates begrænsninger:
• Mange pilateshold foregår primært liggende på gulvet på ryggen, maven, siden eller på alle fire.
• Træner primært kropsstamme og hofter; mindre fokus på øvrige muskler (afhænger af program).

Derfor er det en fordel - eventuelt efter en genoptræningsperiode - at supplere med anden træning, der er mere dynamisk og funktionel eller decideret konditionstræning, så som spinning / cykling.
All rights reserved: Ann Bett Kirkebæk | Aarhus - Denmark | Tlf.: 2972 5328 | annbett@kirkebaek.com